Airbagová vesta MLV / Hit-Air

 

Motorkáři ahoj! Dnes si popíšeme airbagovou vestu MLV / Hit-Air

Text: Zorka Horká

Těm z vás, kteří procházejí veškeré informace týkající se airbagových vest, ještě nejsou dostatečně informováni nebo rozhodnuti o koupi, nebo jen o značce, která by jim mohla vyhovovat, právě vám se zde pokusím popsat svoji osobní zkušenost právě s Hit-Air.

 

K čemu je to dobré?
Samozřejmě k vaší ochraně. Zkráceně - v okamžiku, kdy se oddělíte od motocyklu na určitou vzdálenost (podrobně ještě vysvětlím), dojde k okamžité aktivaci airbagové vesty, která se nafoukne a laicky řečeno "zabetonuje" vaši horní polovinu těla do co nejvíc vzpřímené polohy, aby nedošlo k jakémukoliv vychýlení páteře a hlavy. Airbag, chrání z vnějšku komplet (ze všech stran) váš hrudní koš, žebra, páteř (dva nafukovací polštáře jsou vertikálně oboustranně právě podél páteře), vnitřní orgány.
 
 
 
 
 
 
Další obrovskou výhodou je velký límec, který chrání váš krk (zátylek), krční páteř a fixuje vše tak, aby došlo k co nejmenšímu “výkyvu” hlavy do stran a vzad. Límec vlastně “obteče” kolem vaší přilby. Tím jsou chráněny i vaše klíční kosti. Je častým jevem, že si motorkáři lámou klíční kosti vlastní přilbou, kdy jim de-facto díky fyzikálním silách při samotné nehodě, hlava "klinkne" a bradou přilby si přerazí vlastní kost. Krční svaly v takové situaci nejsou logicky absolutně schopny udržet hlavu a krk ve správné pozici.. Právě díky krčnímu límci Hit-Air máte i tuto oblast maximálně chráněnu!
 
 

 
 
 
 
 
Dalším bonusem je patentovaný bederní vystřelovací airbag! S ním se setkáte opravdu jen u produktu Hit-Air. Jeho výhoda? Za jízdy vám neleze pod zadek a tím pádem vás neznervózňuje při jízdě. Uvádím zkušenosti, které nejsou moje osobní, ale našich klientů, kteří jezdili v produktech jiných značek a reprodukovali mi jejich osobní poznatky. Vesty jiné značky byly dlouhé (ano, v okamžiku pádu samozřejmě chrání, ale při běžné jízdě si dle slov jednoho z nich připadali, jak když jdou spíš na výlov rybníku...) a za jízdy byly pro aktivního jezdce velmi nepraktické. Dalším nedostatkem bylo, že vesty je "neprodyšně" uzavřely. Opět náš názor - Hit-Air jsou střihem velmi otevřené, tím pádem prodyšné.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Vesta sama o sobě je velmi komfortní díky „střihu“, sedne a na rozdíl od podobných produktů na trhu vás nelimituje v pohybu. Nasadíte si ji na kombinézu, nebo libovolné oblečení, zapnete lehce dvěma přezkami a víceméně od té doby jakoby jste o ní nevěděli. Je lehká a lze ji upravit na těle díky vnitřním stahovacím popruhům se suchými zipy. 
 
Vytunit si ji můžete dokoupením zádového a hrudního chrániče, nebo ještě chráničem boků. 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 K aktivaci vesty - tedy nafouknutí airbagu - dojde po vytržení karbon-kevlarového lanka z mechanismu CO2 cartridge umístěného v pravo na vestě.
(Po zkušenosti s pokusným odpálením vesty ve stoje můžu potvrdit, že reakce je okamžitá a k naplnění airbagu dojde podle výrobce za 0,25 s. Což znamená, že vaše tělo bude chráněno ještě před dopadnutím na zem, a to se počítá!) Samotné lanko je na jednom konci opatřeno kuličkou, jež mu umožňuje volný pohyb v mechanismu cartridge a funguje jako pojistka pro nataženou pružinu, která po vytržení kuličky prorazí zmíněnou cartridge. Druhá strana lanka je připevněna k pevné části motocyklu, nejlépe k rámu pod sedlem. Jakmile dojde k situaci, že jste "vyexpedováni" z motorky,  tedy vyvinutí dostatečné síly na lanko (40 +- kg), airbag se bleskově nafoukne. Pokud vážíte méně než 45 kg, je třeba si pořídit menší verzi vesty, kde je potřebná síla k vytržení 25 kg. 
Více informací jak dobře přichytit lanko k vaší motorce naleznete zde na našm YouTube.
 
 
 
 
 
 
Mohu vám popsat svůj nečekaný test v provozu na vlastní kůži…
V jednom okamžiku, kdy jsem kontrolovala navigaci na řídítkách, zda se držím trasy a ihned poté zvedla zrak, zčervenalo vše brzdovými světly auta předemnou... Následovalo okamžitě krizové brzdění (úhybný manévr ve vzniklé situaci byl nad moje síly  - jela jsem na vodě... možná jen snaha...), pravděpodobně přebrždění předního kola, zahození motorky a neřízený katapult přes zmíněné auto šikmo do druhého pruhu. Následovala neskutečně tvrdá rána při dopadu na zem. V momentu kdy jsem ležela jsem si uvědomila, že něco píská... Až poté mi došlo, že mám na sobě vestu. Okamžitě jsem se zvedla. Naštěstí mě vše poslouchalo. V tu chvíli jsem si uvědomila, jak jsem stažená a nemůžu se až tak hýbat. Stále to pískalo... Došlo mi, že vesta poté, co už svoji práci udělala se právě se nachází v režimu vypouštění vzduchu skrz samo vypouštěcí ventil, který se nachází v bederním airbagu. Měla jsem neskutečné štěstí. Ať už díky mé reakci, tak hlavně díky skvělé práci tohoto kvalitního japonského produktu, pád zkrátka nemáte šanci kontrolovat. Samozřejmě jsem byla pohmožděná na spoustě míst, ale schopná na motorce pokračovat do Čech. Upřímně jsem přesvědčena, že bez vesty bych rozhodně nevstala a netroufám si říct, v jakém stavu by mě sbírali…
 
 
 
Nutno zmínit, že pokud nedojde při pádu k protržení vesty, lze ji zaktivovat a použít znovu. Při nákupu obdržíte pouzdro s potřebným aktivačním nářadím a na YouTube Racevest naleznete videa, jak vestu znovu uvést do pohotovostního režimu. I pro holky jednoduché - 15 minut a máte hotovo. Jen si musíte zakoupit a mít s sebou náhradní 60cc cartridge s CO2. 
 
 
 
 
 
 
 
Vyplatí se to?
Takže na závěr – za mě neskutečně praktická aktivní součást ochranných prvků na motorku (teď mluvím obecně), za mě se investice rozhodně vyplatí.
Nikdy nevíme, co se může přihodit nám, nebo komukoliv v našem okolí. Na silnici se bohužel setkáváme s arogancí a bezohledností a je třeba přijmout, že na motorce jsme snadným terčem a bohužel neseme velmi vážné následky i když nehodu nezpůsobíme. Je na každém jak a pro jaký produkt se rozhodne, ale měli bychom myslet prioritně na svoje zdraví. Ať jednou nelitujeme, že jsme se nebyli schopni rozhodnout...
 
 
Přeji všem hodně pozitivních zážitků na dvou kolech a hlavně ať ty kola drží pevně na silnici!!!!
 
Vaše Zorka a tým Racevest